En god træningsplanlægning er med til at give dig succes inden for din sportsgren. Det er vigtigt at have styr på hvad der skal ske i de forskellige perioder så du har overblik og kan opnå det samlede bedste resultat. Det kan vi hjælpe dig med, herunder kommer vi ind på træningsplanlægning for løb og træningsplanlægning for styrketræning.

Hvad går træningsplanlægning ud på?

Rigtig mange glemmer helt det element der hedder træningsplanlægning, og det er en stor fejltagelse da det oftest gælder om at se langsigtet og ikke kun nogle uger frem.

Træningsplanlægning går i sin enkelthed ud på at planlægge træningen. Hvornår skal du træne hvad og hvor længe, hvad er næste projekt, hvad er målet osv. Det kan godt tage lang tid at lave en perfekt træningsplanlægning, men i sidste endnu giver det et rigtig godt afkast.

Træningsplanlægning for løb

Denne form for træningsplanlægning kan relateres til alle andre individuelle udholdenhedssportsgrene. Det er ikke altid nok at have valgt et godt løbeprogram. Nogle gange skal du tænke endnu længere og overveje hvad du har af planer med din løbetræning efter du har løbet dit marathon. Typisk går mange løbere i stå efter marathon, og det er fordi de ikke har lavet en ordentlig træningsplanlægning.

Derudover skal du tænke over tiden på året. Er dine konkurrencer eller motionsløb om sommeren skal du træne mere intensivt i sommerperioden og med lavere træningsmængde. Altså kvalitetstræning så du er klar til dine konkurrencer og motionsløb.

I vinterperioden træner du din grundlæggende form. Lange intervaltræninger, lange løbeture osv. På den måde kan du opnå en perfekt træningsplanlægning.

Træningsplanlægning for styrketræning

I styrketræning gælder nogle af de samme budskaber. Vil du have en perfekt træningsplanlægning må du tænke længere end dit nuværende træningsprogram. Det at du, hvis det er tilfældet, allerede følger et træningsprogram, er du godt på vej, men overvej allerede nu hvad planen er bagefter.

I styrketræning går træningsplanlægning ud på at gennemskue hvor dine mangler vil være. Er du svag i squat, dødløft eller bænkpres, skulle du prøve at fokusere på dem. Vil du gerne være større, skal du træne efter det osv.

Derudover skal du huske at dekonditionere eller deloade. Alt sammen er det en del af træningsplanlægningen.

Med en ordentlig træningsplanlægning kan man komme rigtig langt. Det er sjovt at lave en perfekt træningsplanlægning og du kommer med sikkerhed til at lave om i den, men det gør ikke noget, det er en del af træningsplanlægningen!